Hamlet er flyttet ind
Lige så stille er han er flyttet ind hos alle borgere i Helsingør.
Hamlet står eller ligger hjemme hos dig og venter på at blive foldet ud.
Har du læst ham?Eller venter du på en god lejlighed til at få begyndt?
Så glæd dig til 4 Hamlet-Talks på Kulturværftet i efteråret arrangeret at Hamlet Academy i samarbejde med Kulturværfts biblioteket.
Læs mere her.Shakespeare – Talks er som navnet antyder SAMTALER, hvor Hamlet Academy sammen med publikum går i kødet på Shakespeares Hamlet tekst.
Vi bruger Hamlets egen metode.
Frimodigt som Spørge Jørgen og uimponeret som Klods Hans spørger vi:
Hvad er dog meningen i alle Hamlets mange ord?
Hvad er det dybest set Shakespeare vil fortælle os?
Hvem er jeg? Hvor kommer jeg fra? Hvor skal jeg hen?
Men der er mere end det.
Lad os for sjov skyld lave en tidsrejse tilbage til Elisabeth d. 1.´s England.
Vi lander i et kongedømme som er ved at gå op i limningen. Katolikker og protestanter har ført krig mod hinanden i årevis. Angst, ufred, svig og bedrag har naglet sig fast.
Naboer og familiemedlemmer angiver hinanden. Det er alles kamp mod alle. Hvad skal man tro på? Hvad må man tro på? Hvad skal man sige højt? Og hvad skal man i særdeleshed udgå at sige højt? Ytringsfrihed er ikke opfundet endnu.
Det er den stemning Shakespeare skriver sine værker ind i. En tid, hvor det engelske folk er faret vild i interne stridigheder. Kun konge og adel sender deres sønner i skole. Resten af befolkningen er analfabeter og lever i afgrundsdyb uvidenhed om verden og dens tilskikkelser. Shakespeare leverer i sit dramatiske univers på en og samme gang dybdeborende journalistik i dramaer bundet op omkring historiske kendsgerninger om historiske i engelsk og europæisk historie. Ligeså beskriver han dilemmaerne i være menneske og hans stykker handler om, hvordan mennesker lærer af deres erfaringer og i fælles forsøger at starte på en frisk i bestræbelsen på at skabe en verden, hvor mennesker kan leve i fred med hinanden.
Ser vi på Hamlet i DEN belysning, giver det mening at antage at Elisabeth d. 1 og hendes nærmeste rådgivere simpelt hen bruger teatret strategisk til at samle, uddanne og oplyse borgerne i et samfund, som er i opløsning.
Den italienske kunstner Eron er ved at male Sir Laurence Olivier som Hamlet, på en husgavl i Møllestæde i Helsingør.
Køber vi ind på den … Så står spørgsmålene i kø:
Hvorfor foregår Hamlet så i Helsingør?
Hvorfor har hovedpersonerne disse sære navne – og ikke gode danske navne som Per, Poul, Knud og Margrete?
Hvorfor er det så vigtigt for Hamlets stedfar og hans mor, at Hamlet lover at blive på Kronborg Slot, fremfor at rejse tilbage til Wittenberg og fortsætter sine studier? Hvorfor taler Hamlet så meget om døden og hvorfor dør alle i stykket til slut?
Hvordan kan det være at Shakespeares dramaer demonstrer dyb viden om den menneskelige psyke, og indgående kendskab til naturens flora og fauna? Jonglerer hjemmevandt med spidsfindigheder i tidens jura og lovgivning? Beskriver sæder og skikke ved de europæiske hoffer ned til mindste detalje?
MEN ALDRIG fortæller NOGET SOM HELST OM ALKYMI og Astronomi, den naturvidenskabelige revolution og de opdagelser og den udforskning af himmelrummet, som finder sted i Renæssancen? Ikke et eneste af Shakespeares stykker handler åbenlyst om tidens glødende spørgsmål; Er Jorden eller solen universets centrum? Hvordan er himmelrummet bygget op? Hvordan er menneskers liv forbundet ned naturen?
Det vil sige Shakespeare beskriver det alligevel, blandt andet I Hamlet.
Men man skal SE sig godt for i teksten for at opdage det.
Hos Shakespeare er intet overladt til tilfældighederne - og som sagt ytringsfrihed var ikke opfundet endnu.
Sporene leder til vor egen Tycho Brahe. Tycho, Frederik d.2´s personlige hofastronom, som for rigets penge opfører sit verdensberømte videnskabelige forskningscentercenter Uranienborg lige derude på Hven.
Tycho spiller en særlig rolle i Hamletdramaet.
Hvordan og hvorledes finder du ud af, når vi mødes til den første Shakespeare - Talk d. 3 september her på Kulturværftets bibliotek.
Vi glæder os til at se dig.